Nowe mosty nad Brdą będą dla tramwajów, rowerów, samochodów i pieszych
Tramwajem z Fordonu pojedziemy nowym mostem na górny taras

Kompletujemy materiały niezbędne do ogłoszenia przetargu na budowę nowych mostów nad Brdą pomiędzy Toruńską i Fordońską. Powstanie torowisko, druga jezdnia i chodniki, drogi dla rowerów i ciągi pieszo-rowerowe.
Przygotowany projekt zakłada powstanie dwóch konstrukcji o długości około 240 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami. Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności). Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek)
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też chodnik i droga dla rowerów. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Warto jednak podkreślić że docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi powstanie w rejonie mostów nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki.
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku. Wstępnie koszt inwestycji szacowany jest na około 80 mln zł. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł. Zostały one ujęte w Kontrakcie Terytorialnym. Zadanie jest wpisane do budżetu oraz wieloletniej prognozy finansowej.
Inwestycja w liczbach:
- Szacowany koszt –80 mln zł
- Dofinansowanie unijne – 48,2 mln zł
- Długość konstrukcji mostów – ok. 240 m
Komentarze