Aktualności

Rusza tramwaj do Fordonu. Umowa podpisana!

Kliknij, aby polubić InfoFordon.pl na Facebooku
Kliknij, aby polubić czytany artykuł na Facebooku

Dziś odbyło się przekazanie największego placu budowy w Bydgoszczy wykonawcom. Czy trzynastki przyniosą szczęście budowniczym?

Jakie emocje towarzyszą prezesowi spółki Tramwaj Fordon, Witoldowi Dębickiemu, przed złożeniem podpisu pod umową wartą blisko 300 milionów złotych?

– Zadowolenie z tego, że udało się przebrnąć przez ten bardzo czasochłonny „papierowy” etap przygotowania inwestycji. W końcu ruszą prace budowlane. Jedyne, czego teraz się obawiamy, to pogody. Większość prac wykonywana będzie w gruncie. Wiele z nich wymaga dobrych warunków pogodowych – dodaje prezes.

Polub Tramwaj Fordon na Facebooku i bądź na bieżąco z informacjami

Solidny partner
Firmę „Gotowski” oceniam jako wiarygodnego i solidnego partneramówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Jednocześnie cieszę się z tego, że bydgoska firma ma tak dobrą renomę i wyrobioną w kraju markę, że nieustannie się rozwija i zapewnia pracę mieszkańcom. Będę interesował się na co dzień tą inwestycją, oczekując od zarządu spółki Tramwaj Fordon bieżących informacji na temat przebiegu i zaawansowania prac. Liczę też szczególnie na współpracę między inwestorem a ZDMiKP w zakresie informowania mieszkańców o spodziewanych w związku z inwestycją utrudnieniach, zmianach w organizacji ruchu.

– Cieszę się, że w końcu rusza ta inwestycja – mówi radny Piotr Król z Fordonu. – Trzymam kciuki za wykonawców. Najbardziej obawiam się pomysłów na dzielenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych i obsługi komunikacyjnej Fordonu po otwarciu torowiska.

Wykonawcy już zaczęli się przygotowywać do przedstawienia harmonogramu prac. Będą one mogły rozpocząć się w momencie, gdy zapozna się z nimi inwestor i zaakceptuje go.

Do obsługi tej linii zostanie zakupionych 12 nowych 5-członowych tramwajów. Ponadto w nowej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020 miasto zamierza wnioskować o środki na nowy tabor tramwajowy.

Z betonu, stali i szkła
Najbardziej skomplikowane i czasochłonne roboty będą prowadzone w rejonie stacji Bydgoszcz- Wschód. Wyzwaniem jest już budowa 400-metrowej estakady nad północną nitką ul. Fordońskiej (na wysokości stacji benzynowej), Kamienną, stacją kolejową Bydgoszcz Wschód oraz ulicą Inwalidów. Na perony w tym miejscu będzie się wchodzić bezpośrednio z dworca lub od strony ul. Kamiennej. Na większości estakady poruszać się będą mogły wyłącznie tramwaje, autobusy oraz pojazdy uprzywilejowane. Zadaszenie estakady w miejscu, gdzie zatrzymywać będą się tramwaje, wykonane zostawanie z hartowanego szkła. Cała konstrukcja ma przypominać położony walec. Perony kolejowe zostaną natomiast zadaszone blachą trapezową, układającą się w kształt litery Y. Pasażerów pomiędzy peronami przewozić będą windy. Podobne rozwiązanie pomiędzy przystankami autobusowymi na Brzechwy i tramwajowymi na Andersa zaplanowano w pobliżu osiedla Bajka.

Rozkopią Akademicką
Pętla końcowa znajdzie się w miejscu, gdzie dziś podpisywana będzie umowa, w rejonie skrzyżowania ul. Bora-Komorowskiego i Geodetów. Może ona pełnić również funkcję zajezdni dla części tramwajów i autobusów obsługujących Fordon.

Kierowcy najwięcej utrudnień napotkają prawdopodobnie w czasie przebudowy ul. Akademickiej na odcinku od Jasinieckiej do Igrzyskowej. Powstaną tam druga jezdnia oraz ścieżka rowerowa.

Komentarze

Powiązane artykuły